Марина Лысцева (fotografersha) wrote,
Марина Лысцева
fotografersha

Su30MKI for INDIA

In December 2012, the contract was signed for delivery to India of additional 42 aircraft kits for licence production of Su-30MKI multirole super-manoeuvrable fighters at the manufacturing facilities of Hindustan Aeronautics Limited (HAL).
According to Indian mass media, the price tag of this contract is estimated as 1.6 billion USD. The delivery of the aircraft kits will be performed by Irkut Corporation.


В декабре 2012 г. состоялось долгожданное подписание контракта на поставку в Индию еще 42 самолето-комплектов многофункциональных сверхманевренных истребителей Су-30МКИ, которые будут изготовлены по российской лицензии на предприятиях Hindustan Aeronautics Limited (HAL).
По данным в индийской печати, стоимость сделки оценивается примерно в 1,6 млрд долл.
Поставки самолето-комплектов в Индию будет осуществлять корпорация «Иркут».






Currently, Su-30MKI multirole super-manoeuvrable two-seaters are the brand identity of India’s military aviation and the top combat aircraft of India’s Air Force.

Сегодня двухместные многоцелевые сверхманевренные истребители Су-30МКИ являются визитной карточкой индийской военной авиации и наиболее совершенными боевыми самолетами ВВС этой страны.


By now, Irkut Corporation delivered 50 fighters of this type. In 2004, long-term licence production of Su-30MKIs was launched at HAL Corporation facilities.

К настоящему времени корпорацией «Иркут» поставлено индийским военно-воздушным силам 50 готовых истребителей этого типа, а с 2004 г. на заводах индийской корпорации HAL начато лицензионное производство Су-30МКИ, рассчитанное на долгосрочный период.




The first 32 Su-30MKI aircraft were delivered to India in 2002-2004 under the contract of 1996. Additional 18 aircraft, ordered in 2007 to replace earlier delivered Su-30Ks, were delivered to India in 2008-2009.

Первые 32 самолета Су-30МКИ по контракту 1996 г. были поставлены в Индию корпорацией «Иркут» в 2002–2004 гг. Еще 18 машин, заказанных в 2007 г. (взамен 18 ранее поставленных Су-30К), поступили в ВВС Индии в течение 2008–2009 гг.



The contract on licence production of 140 Su-30MKI aircraft with AL-31FP thrust-vectoring engines and avionics including “Bars” radar with phased array antenna was signed on 28 December 2000. With the price tag of more than 3 billion USD, this contract became the largest in the history of Russia-India cooperation. The first Su-30MKI assembled by HAL was delivered to India’s Air Force on 24 November 2004.

Контракт о передаче Индии прав на лицензионное производство 140 самолетов Су-30МКИ, двигателей с управляемым вектором тяги АЛ-31ФП и бортового оборудования (включая РЛС с ФАР «Барс») для них был подписан 28 декабря 2000 г., став самым крупным за всю историю российско-индийского сотрудничества: его сумма превысила 3 млрд долл. Первый Су-30МКИ, собранный корпорацией HAL по лицензии, был передан ВВС Индии 28 ноября 2004 г.




In 2007, Rosoboronexport Company and Irkut Corporation signed the contract with India’s MOD and HAL for 40 more aircraft kits of Su-30MKI. Irkut successfully completed this contract in 2008-2010.

В 2007 г. компания «Рособоронэкспорт» и корпорация «Иркут» заключили с Минобороны Индии и HAL контракт еще на 40 самолето-комплектов Су-30МКИ. Поставки по этому контракту «Иркут» успешно выполнил в период 2008–2010 гг.




After ordering 42 more aircraft kits, the total volume of SU-30MKI licence production by HAL will come to 222 items, with 119 aircraft already delivered to India’s Air Force. Thus, while taking into account the number of assembled Su-30MKIs delivered by Irkut, India’s Air Force will operate 272 aircraft of this type in total.

После заказа еще 42 самолето-комплектов, общий лицензионного производства Су-30МКИ предприятиями HAL достигнет 222 самолетов, из которых 119 уже переданных индийским ВВС. Таким образом, с учетом уже поставленных «Иркутом» готовых Су-30МКИ, ВВС Индии будут располагать в итоге 272 такими самолетами.




157 Indian manufacturers of components participate in Su-30MKI licence production program. Manufacturing of Su-30MKI airframe aggregates and aircraft final assembly are performed by HAL MiG Complex in Nasik. Manufacturing of AL-31FP engines with the use of components delivered by JSC UMPO is performed in HAL facility in Koraput. Manufacturing of communications and navigation equipment is performed in Hyderabad. Hydraulic, pneumatic, and fuel aggregates are manufactured in Lucknow. Multifunction displays of the cockpit and satellite navigation systems are produced in Korwa.

В программе лицензионного производства Су-30МКИ в Индии задействуется 157 индийских поставщиков комплектующих. Изготовление агрегатов планера Су-30МКИ и окончательная сборка самолетов осуществляется предприятием HAL MiG Complex в Насике, изготовление двигателей АЛ-31ФП с использованием компонентов, поставляемых ОАО «УМПО», – заводом HAL в Корапуте (Koraput), изготовление связного и навигационного оборудования – в Хайдарабаде (Hyderabad), гидравлических, пневматических и топливных агрегатов – в Лакхнау (Lucknow), многофункциональных индикаторов кабины экипажа и спутниковых навигационных систем – в Корве (Korwa).





The Su-30MKI project is not at a stop, as today’s fighters delivered to India’s Air Force are different from those delivered at the beginning of the decade. They feature wider options of weaponry control system due to new operation modes and better characteristics of on-board equipment.

При этом проект Су-30МКИ не стоит на месте, и поставляемые сегодня ВВС Индии истребители отличаются от первых самолетов, прибывших в эту страну в начале десятилетия, более широкими возможностями системы управления вооружением благодаря внедрению новых режимов работы и повышению характеристик систем бортового оборудования.





Manufacturing and deliveries of Su-30MKI aircraft will continue for at least four-five years, combat service will take at least quarter-of-the-century time span. That is why the matter of further development of the aircraft in terms of introduction of more efficient avionics and integration of new weaponries is quite sound. Among these works, the most urgent one is introduction of Bramos-A high-precision long-range multipurpose air-to-ground missile into aircraft’s weaponry suite. This missile has been developed by joint Russian-Indian enterprise. Ship-based and ground-based Bramos missile systems have been already introduced to India’s Army and Navy.

С учетом того, что производство и поставки Су-30МКИ будут продолжаться еще как минимум четыре–пять лет, а боевая служба – еще не менее четверти века, становится актуальным вопрос дальнейшего развития самолета за счет применения еще более эффективных систем авионики и новых систем оружия.
В числе таких работ в настоящее время одной из первоочередных рассматривается довооружение индийских истребителей Су-30МКИ новейшей высокоточной «дальнобойной» многоцелевой ракетой «воздух–поверхность» «Брамос-А», разрабатываемой одноименным российско-индийским совместным предприятием, уже создавшим и передавшим на вооружение ВМС и Сухопутных войск Индии ракетные комплексы «Брамос» корабельного и берегового базирования.






Additionally, on-board equipment will be upgraded. According to preliminary agreements, stage-by-stage upgrade of on-board “Bars” radar is also envisioned. At the first stage, tactical and technical characteristics of the radar will be improved due to introduction of new operating modes and use of more productive computing devices. At the second stage, passive phased-array antenna will be replaced with active one.

Кроме того, модернизация коснется комплекса оборудования истребителя. Так, имеющимися предварительными соглашениями предусмотрена поэтапная модернизация применяемой на борту Су-30МКИ бортовой РЛС с ФАР «Барс» разработки НИИП им. В.В. Тихомирова.
Предполагается, что на первом этапе тактико-технические характеристики «Барса» будут повышены за счет введения новых режимов работы и использования более производительных вычислительных средств. При этом будут максимально использоваться технические решения существующей БРЛС с ФАР, уже освоенной в лицензионном производстве в Индии. На втором же этапе у «Барса» предполагается заменить пассивную ФАР на АФАР.





As Manohar Parrikar, the Defence Minister of India, stated In late 2015, the Indian Air Force operated 220 Su-30MKI fighters, out of 270 items ordered. He also added that these aircraft amounted to 40% of India’s fighter fleet.

Министр обороны Индии Манохар Паррикар в конце 2015 г. заявил, что в настоящее время вооружении ВВС Индии состоит уже 220 Су-30МКИ из заказанных 270. «Таким образом, на них приходится до 40% всех наших истребителей», – добавил министр.



The demand for the fighters of Su-30MKI family persists. As Sergey Chemezov, The Director General of ROSTECH State Corporation noted in September 2015, Algeria signed the contract for 14 Su-30MKI(A) fighters in April 2015, with aircraft scheduled for delivery in 2016-2017. Earlier, Algeria had already purchased 44 fighter jets of this type under two contracts.

Спрос на истребители семейства Су-30МКИ сохраняется. В сентябре 2015 г. гендиректор госкорпорации «Ростех» Сергей Чемезов сообщил, что в апреле 2015 года с Алжиром был подписан контракт на поставку 14 истребителей Су-30МКИ(А), которые будут переданы заказчику в 2016–2017 гг. Алжир ранее уже закупил по двум контрактам 44 истребителя этого типа.



Assisted by Irkut Corporation, Hindustan Aeronautics Limited Corporation mastered overhaul repairs of Su-30MKI aircraft within the frame of “Make In India” strategy.

В рамках стратегии «Делай в Индии» корпорация Hindustan Aeronautics Limited в 2015 году освоила с помощью корпорации «Иркут» капитальный ремонт Су-30МКИ.



In July 2015, four Su-30MKIs participated in yet another joint Indo-British exercise in Great Britain. There were no any official comments on possible winners and losers. Meanwhile, the Independent newspaper noted that Indian pilots flying Su-30MKIs definitively defeated their British counterparts on Eurofighter Typhoons.

В июле 2015 г. 4 истребителя Су-30МКИ в очередной раз участвовали в совместных учениях в небе Великобритании. В официальных сообщениях указывалось, что в воздушных боях не было ни победителей, ни проигравших. Между тем, согласно газете The Independent, индийские летчики «вчистую разгромили» своих коллег из Великобритании, летавших на истребителях Eurofighter Typhoon.




Су-30МКИ — вариант семейства истребителей Су-30 для ВВС Индии. Многофункциональный сверхманевренный двухместный истребитель с передним горизонтальным оперением и двигателями АЛ-31ФП с управляемым вектором тяги , с БРЭО, разработанным в международной кооперации предприятий России, Индии, Франции и Израиля, с БРЛС "Барс" с пассивной фазированной антенной решеткой (ПФАР) и расширенным составом вооружения класса «воздух-воздух» и «воздух-поверхность».

Su-30MKI is the member of Su-30 family, customised for India’s Air Force. This is multirole two-seat fighter jet, equipped with forward canards, thrust-vectoring AL-31FP engines, and customised avionics suite developed in cooperation with enterprises of Russia, India, France, and Israel. The aircraft carries expanded combat load of air-to-air and air-to-ground weaponry.



Major data:
Crew: 2 pilots
Length: 21.9 m
Wing span: 14.7 m
Wing square: 62 m2
Empty weight: 18,800 kg
Normal take-off weight: 24,900 kg
Max take-off weight: 34,500 kg
Fuel capacity: 9,640 kg

Технические характеристики
Экипаж: 2 человека
Длина: 21,9 м
Размах крыла: 14,7 м
Высота: 6,36 м
Площадь крыла: 62 м²
Масса:
пустого: 18 800 кг
Нормальная взлётная масса: 24 900 кг
Максимальная взлётная масса: 34 500 кг
топлива: 9640 кг









Wing load:
at max take-off weight: 532 kg/m2
at normal take-off weight: 398 kg/m2

Нагрузка на крыло:
при максимальной взлётной массе: 532 кг/м²
при нормальной взлётной массе: 398 кг/м²




Engines:
2 x AL-31FP
Thrust at afterburner: 2 x 12,500 kg
Engine weight: 1,520 kg
Thrust-vectoring speed: 60 deg/sec
Thrust:
at normal take-off weight: 1.00
at max take-off weight: 0,84

Двигатели: 2 × ТРДДФ АЛ-31ФП
Тяга на форсаже: 2 × 12 500 кгс
Масса двигателя: 1520 кг
Скорость отклонения вектора тяги: 60°/с
Тяговооружённость:
при нормальной взлётной массе: 1,00
при максимальной взлётной массе: 0,84











Flight performance:
Max speed:
altitude flight: 2,125 km/h (M=2.0)
near-ground flight: 1,350 km/h
Combat radius: 1,500 km

Лётные характеристики
Максимальная скорость:
на высоте: 2125 км/ч (М=2,0)
у земли: 1350 км/ч
Дальность полёта:
у земли: 1270 км
на высоте: 3000 км
боевой радиус: 1500 км




Flight duration: 3.5 h (w/o refuelling)
Climb speed: 13,800 m/min
Max. G-load: +9g
Take-off/landing run: 550/750 m

Продолжительность полёта: 3,5 ч (без дозаправок)
Практический потолок: 17 300 м
Скороподъёмность: 13 800 м/мин
Максимальная эксплуатационная перегрузка: +9 g
Длина разбега/пробега: 550/750 м






Weaponry:
Twelve hard points
30-mm GSh-301 gun
Combat load weight: 8,000 kg

Вооружение
Пушечное: 30-мм встроенная пушка ГШ-301
Точки подвески: 12
Боевая нагрузка: 8000 кг





Suspended weaponry:
6 mid-range guided missiles RVV-AE, R-27ER1, R-27ET1
6 short-range guided missiles R-73E
Aerial bombs of 500 kg weight (up to 8 pcs) or 250 kg weight (28 pcs)
Containers KMG-U (up to 7 pcs) or unguided rockets blocks S-13 or S-8 (up to 4 pcs)
Possibility of various combinations of guided and unguided weapons is envisioned.

Подвесные вооружения:
6 управляемых ракет средней дальности РВВ-АЕ, Р-27ЭР1, Р-27ЭТ1 и 6 ракет ближнего боя Р-73Э ;
Свободнопадающие бомбы массой по 500 кг (до 8 единиц) или по 250 кг (28 единиц);
Контейнеры КМГ-У (до 7 единиц) или блоки НАР С-13 и С-8 (до 4 единиц);
Возможны различные комбинации управляемого и неуправляемого вооружения различного класса.





Curved surface of Elahanka airfield does not allow watching touch-down moment.

Неровный рельеф аэродрома Елаханка не позволяет увидеть касание самолета.



Вот такая красота.


What a beauty!


Tags: airshow india, авиация, авиашоу, индия, иркут, красотища, самолет, сухой

Posts from This Journal “иркут” Tag

  • Новости от BrahMos

    Совместное российско-индийское предприятие BrahMos было создано в 1998 году, получив название в честь рек Брахмапутры и Москвы. Основным проектом…

  • You can already fly MC-21!

    MC-21 is flying and gives others the opportunity to fly. However, not for everyone, and not in the cabin, but in a real cockpit. One of the main…

  • Состояние программы МС-21

    МС-21 – семейство пассажирских самолетов нового поколения, ориентированное на самый большой сегмент мирового рынка гражданской авиации. Состав…

  • На МС-21 уже можно летать!

    Да-да, вам не показалось. МС-21 уже летает и дает возможность полетать другим. Правда, не всем желающим, и не в салоне, а в реальной кабине. Одна из…

  • Почувствуйте разницу

    Или "найдите 10 отличий". На самом деле их, конечно, не 10, я нашла всего одно. Но может читатели будут более глазастые и обнаружат еще…

  • "Русские витязи" получили четыре новейших истребителя Су-30СМ

    Сегодня в Центре показа авиационной техники имени Кожедуба в подмосковной Кубинке состоялась торжественная передача четырех сверхманевренных…

promo fotografersha апрель 28, 09:00 505
Buy for 50 tokens
Сегодня в 5 часов 01 минуту и 21 секунду ракета Союз-2.1а стартовала с космодрома Восточный! Фантастическое зрелище! Я снимала с четырех камер, три из которых стояли удаленно и сработали от пульта с обратным отсчетом. При съемке ни одна камера не пострадала! Изначально старт ракеты-носителя…
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 32 comments